5 vragen aan: Commissielid Young NVTL Yanjiao Wang - NVTL

5 vragen aan: Commissielid Young NVTL Yanjiao Wang

Mon 5 September 2022

Wie ben je, wat is je achtergrond en waar werk je?
Mijn naam is Yanjiao Wang (27) en ik werk als landschapsontwerper in Nederland. Op dit moment geniet ik van mijn vakantie voordat ik in september met mijn nieuwe baan bij RHDHV begin. Ik ben geboren in China in een mooie havenstad, Wuhan. Door Covid is de stad helaas niet positief bekend maar het is echt een mooie stad. De rivieren, meren, bergen, bruggen en spoorweg- en haveninfrastructuur zijn de belangrijkste kenmerken van het stadslandschap. Fris ruikende gardenia’s in de zomer en zoetgeurende osmanthu’s in de herfst zijn de dingen die ik het meest mis aan mijn geboortestad. Ik heb 4 jaar lang landscape architecture in China gestudeerd. Daarna ben ik in Delft gaan studeren vanwege de goede naam die de school heeft. Ook had ik veel zin in een buitenlandse ervaring en om te zien hoe ze het landschapontwerp in andere landen benaderen.

De afgelopen 2 jaar heb ik een leerzame werkervaring gehad bij studio Marchel-Wim van Dongen en LAOS Landschap en heb ik veel inzicht gekregen over het Nederlandse landschap. Ik heb geparticipeerd in projecten van noord tot zuid. Naast mijn werk, doe ik vrijwilligerswerk bij Young NVTL (NL) en citipedia (CN) om meer globale inzichten in stedelijke ontwikkeling te krijgen. En in mijn vrije tijd studeer ik Nederlands, dat is waarom ik probeer om dit interview in het Nederlands te schrijven (met een beetje hulp van mijn leraar en huisbaas)!

Waarom heb je landschapsarchitectuur gestudeerd?
Ik heb gekozen om landschapsarchitectuur te gaan studeren omdat ik altijd benieuwd ben naar de verhalen van het buitenleven. In de omgeving kan ik het hele plaatje zien. Toen ik klein was, wilde ik weten hoe ik de openbare ruimte mooier kon maken. Sinds ik in Europa ben, wil ik weten welke toegevoegde waarden het landschap kan hebben voor de samenleving.

Hoe ben je bij Young NVTL terecht gekomen en wat wil je bereiken als commissielid?
De antwoorden zijn excursie en excursie! Toen ik een excursie in Landgoed de Reehorst bij Young NVTL en Arcadis deed, vond ik het heel leuk om meer te leren over het project. De achtergrondinformatie, wat is er allemaal gebeurd voordat het is zoals je het uiteindelijk waarneemt. Er werd uitgelegd hoe de spoorweginfrastructuur geïntegreerd is met de omgeving. Wat waren de gedachten van de ontwerpers. Verhalen en kennis achter de beelden zijn interessant. Daarnaast is het leuk om gelijkgestemden te ontmoeten.

Mijn doel is om excursies te organiseren waarbij contact tussen organisaties en gelijkgestemden wordt gemaakt. We genieten samen van de reis, leren over het landschap en wisselen ideeën uit in de groep. Dat is top. Dat is ook wat ik heb gedaan met de BOSK excursie.

BOSK excursie

De eerstvolgende excursie op mijn lijst isde dag van de duinen in Nederland. Ik ben er vorig jaar ook geweest. Het was super.

In welk (ontworpen) landschap voel jij je het meest thuis en waarom?
Voor wat betreft Nederland, voel ik mij het meest thuis in de Michiel de Ruyterweg in Delft. Dat is waar mijn landschapsreis begon. De Michiel de Ruyterweg ligt aan de TU Noord. Het is de verbinding tussen de Delftse binnenstad en de rest van de campus TU Delft. De straat verbindt het oudste gedeelte van de campus met mijn plekje, waar ik woonde. Ik liep elke dag in deze straat naar de faculteit, om vrienden te ontmoeten, en om tijdens de seizoenen de boombladeren van kleur te zien wisselen.

Stel je zou Nederland opnieuw mogen herinrichten, waar zou je dan beginnen?
Persoonlijk zou ik graag het publieke transportnetwerk in het noorden willen aanpassen. Mijn behoefte om een auto te kopen was er eigenlijk nooit behalve toen ik in Groningen ging wonen. Omdat ik vind dat het noorden niet heel goed verbonden is met de rest van het land. Het zou mooi zijn als het noorden beter verbonden zou zijn met de rest, bijvoorbeeld met zoiets als de Lelylijn. Waarschijnlijk zou er dan minder behoefte zijn aan het autogebruik en alles wat daarmee samengaat er zou dan minder co2 uitstoot zijn en indirect meer ruimte voor groen. Uiteraard begrijp ik dat het een controversieel vraagstuk is omdat een nieuwe publiek transportnetwerk ook weer aanpassingen vergt die invloed hebben op de regio voor wat betreft het gebied van de ruimtelijk kwaliteiten als de natuurlijk omgeving en de economische kringloop. En zowel positief als negatief kunnen zijn. Hoe een juiste balans te vinden is de hoofdvraag.